Velikokrat v diskusijo ali soočanje mnenj z drugimi vstopamo z željo ali prepričanjem, da je uspešna komunikacija to, da prepričamo druge. Pa je to res? Kako učinkovita je takšna komunikacija, ko drugega z našimi argumenti stisnemo v kot, kjer sta edina možna odziva to, da nam dokazuje nasprotno ali da prizna svojo zmoto? In koliko dobimo mi iz tega pogovora? V nadaljevanju smo zato pripravili nekaj preprostih informacij za učinkovito in spoštljivo izražanje svoji stališč.
- Učinkovito izražanje pomaga vašemu sogovorniku razumeti vaše stališče.
Da bi bili pri tem učinkoviti oblikujte svojo izjavo s pomočjo naslednjih treh vprašanj:
Sedanjost: Kaj (jaz mislim)?
Preteklost: Zakaj (tako mislim)?
Prihodnost: Kaj bi rad (v zvezi s tem naredil)?
- Spoštljiva komunikacija se začne z »Jaz-stavki«.
Ti so pomembni, saj odgovornost za vaše doživljanje, razmišljanje, vedenje ohranja na vas, med tem ko »vi- ali ti-stavki« vso odgovornost in krivdo pripišejo drugemu. Z »jaz-stavki« tako zmanjšamo potrebo drugega, da se odzove čustveno, da se brani in podobno. Za primer preberite spodnje A in B (jaz-stavek) izjave in opazujte, kako drugačne občutke vzbudijo v vas.
(A) Motiš se.
(B) Jaz imam drugačne informacije.
(B) Sam sem prišel do drugačnega zaključka.
(B) Ne strinjam se z vašimi argumenti.
- Ples med povpraševanjem in izražanjem
Učinkovito izražanje in povpraševanje sta dve strani istega kovanca. Ko povprašujete po idejah in perspektivah drugega, pomagate drugemu, da jih izrazi, sami jih s tem bolje razumete in lahko ustrezneje odgovorite nanje. Enako velja za povpraševanje drugega o vaših idejah. Za učinkovito komunikacijo je zato pomembno ne samo, da izražate svoj vidik pač pa da raziskujete tudi vidik drugega, kajti le tako, boste lahko s sogovornikom prišli do skupnih točk, kakršne koli že so.